اغلب افرادی که دارای سایت‌های فروشگاهی هستند، به دنبال روش‌هایی می‌گردند که بتوانند تجربه کاربری مراجعه‌کنندگانشان را بهبود بخشند. بر اساس تجربه وبمستران، وجود تصاویر زیاد در یک سایت می‌تواند، نظر کاربران را بیشتر به خود جلب کند. در واقع تصاویر باعث می‌شوند تا چشم و ذهن بیننده خسته نشده و زمان بیشتری را در سایت بماند. اما آیا هر تصویر با هر ویژگی می‌تواند برای یک سایت مناسب باشد؟

فرض کنید وارد یک سایت فروشگاهی شده‌اید. در این سایت احتمالا با تعداد زیادی تصویر روبه‌رو می‌شوید که هم می‌خواهید تصاویر بسیار با کیفیت باشند و هم سریع نمایش داده شوند. کافی است که یکی از این دو ویژگی مد نظر شما در تصاویر رعایت نشده باشد تا بدون هیچ معطلی به سراغ وبسایت دیگری بروید. اینجاست که اهمیت بهینه‌سازی تصاویر بیشتر از قبل به چشم می‌آید.

خوشبختانه این روز‌ها هر صاحب وب سایتی با تعداد زیادی افزونه روبه‌روست که به او سئو تصاویر سایت کمک می‌کند. تعدادی از این ابزار‌ها مخصوص تصاویر هستند و می‌توان به راحتی از آن‌ها استفاده کرد.

ما سعی کردیم در این مطلب به بررسی چند نمونه از پرکاربردترین پلاگین‌ها برای بهینه‌سازی تصاویر پرداخته و آن‌ها را از مناظر مختلف بررسی کنیم.

افزونه WP Smushit

wp smushit یکی از بهترین افزونه‌ها برای بهینه‌سازی تصاویر در سایت‌های وردپرسی است. مهم نیست که شما این ابزار را در چه زمانی روی سایت خود نصب کرده باشید، به محض نصب آن تمام تصاویر وبسایت شما به یکباره بهینه خواهد شد. WP Smushit با داشتن قابلیت Bulk Optimize این کار را انجام می‌دهد.

ویژگی متفاوتی که این افزونه نسبت به دیگر افزونه‌ها دارد، قابلیت پشتیبانی از ۳۵ زبان مختلف است. استفاده از آن بسیار آسان بوده و حتی افرادی که تجربه‌ای در زمینه استفاده از ابزار‌های مختلف ندارند نیز می‌توانند، بدون هیچ مشکلی از آن استفاده کنند.

امکانات اولیه wp smushit به صورت رایگان در دسترس شماست، اما می‌توانید با پرداخت هزینه از امکانات پیشرفته‌تر آن نیز استفاده کنید.

مزیت‌های افزونه WP Smushit

  • این افزونه فایل‌های تصویر شما را بدون کاهش کیفیت فشرده‌سازی می‌کند.
  • قابلیت lazy load یا بارگزاری آهسته توسط این ابزار انجام می‌شود.
  • این ابزار تمام فایل‌ها با تمام فرمت‌های JPEG، PNG و GIF را بهینه‌سازی می‌کند.
  • با استفاده از افزونه Wp Smushit می‌توانید تصاویری که باعث افت سرعت سایتتان می‌شوند، را شناسایی کنید.
  • این پلاگین از وردپرس‌های چندسایته نیز پشتیبانی کرده و کار را برای شما آسان می‌کند.

افزونه EWWW Image Optimizer

مهم نیست که تصاویر شما چه حجمی داشته باشند، این نرم‌افزار تمام آن‌ها را بهینه‌سازی و رمزگذاری می‌کند. رمزگذاری همان ایمن‌سازی تصاویر است. شما می‌توانید با نصب این افزونه نه تنها حجم تصاویر خود را کم کنید، بلکه آن‌ها را ایمن کنید. تمام تصاویر قدیمی، جدید، با حجم بالا یا پایین می‌‎‌تواند توسط این افزونه بهینه شود. تنها نقطه ضعفی که کاربران در مورد این ابزار عنوان کرده‌اند، این است که بهینه‌سازی تصاویر را روی سرور‌های خود شما انجام می‌دهد.

نسخه‌های اولیه این ابزار به صورت رایگان در دسترس است اما شما می‌توانید با پرداخت هزینه از دیگر قابلیت‌های آن مانند تبدیل فرمت عکس‌ها به یکدیگر، تغییر ابعاد عکس و . . . بهره‌مند شوید.

مزیت‌های افزونه EWWW Image Optimizer

  • افزونه EWWW Image Optimizer قادر است، تمام تصاویر با فرمت JPG، PNG، GIF و PDF را بهینه کند.
  • این افزونه می‌تواند تصاویر را به صورت کاملا خودکار بهینه‌سازی کند.
  • افزونه EWWW Image Optimizer فرمت تصاویر را تغییر می‌دهد تا بتواند آن‌ها را به کمترین حجم ممکن خود برساند. البته تغییر اندازه تصاویر نیز توسط این ابزار امکان‌پذیر است.
  • اگرچه بهینه‌سازی تصاویر توسط این ابزار انجام می‌شود، اما با اینحال تمام تصاویر با حجم اصلی خود تا ۳۰ روز ذخیره خواهند شد.
  • قابلیت لیزی لود در این ابزار نیز دیده می‌شود.

افزونه Imagify

افزونه بعدی که در لیست بهینه‌سازی تصاویر قرار داده‌ایم، بیشتر از ۳۰۰ هزار بار نصب شده است. این افزونه قادر است، تصاویری که در سایت وردپرسی شما وجود دارد را به فرمت WEBP تبدیل کند که از نظر گوگل بهینه است.

ویژگی که این افزونه را از دیگر افزونه‌ها متمایز می‌کند، این است که برای بهینه‌سازی تصاویر از سه سطح استفاده می‌کند. اولین سطح تحت عنوان سطح نرمال است که تصاویر را بدون آنکه کیفیتشان تغییری کند، فشرده می‌سازد. پس از آن سطح AGGRESSIVE را داریم که فشرده‌سازی تصاویر بسیار قوی‌تر از سطح نرمال اتفاق می‌افتد، به همین دلیل تا حدودی نیز افت کیفیت را در بر دارد. البته این افت کیفیت به گونه‌ای نیست که توسط کاربران حس شود. در نهایت نیز بالاترین سطح بهینه‌سازی یعنی ULTRA را داریم که آن را قوی‌ترین سطح فشرده‌سازی می‌دانیم. این سطح از بهینه‌سازی افت واضح تصاویر را به همراه دارد.

استفاده از افزونه Imagify هم به صورت رایگان و هم با پرداخت هزینه امکان‌پذیر است و بالطبع با پرداخت هزینه می‌توانید از امکانات بیشتری برخوردار باشید.

مزیت‌های افزونه Imagify

  • افزونه Imagify می‌تواند، همه تصاویر را به صورت یکجا بهینه کند. همچنین با استفاده از آن شما می‌توانید تنها یک پوشه خاص از تصاویرتان را بهینه کنید.
  • امکان بهینه‌سازی تصاویر، بر اساس اندازه آن‌ها نیز با استفاده از این ابزار وجود دارد.
  • Imagify با گالری‌های ووکامرس نیز سازگار است.

افزونه ShortPixel

بهینه‌سازی تصاویری که در کتابخانه سایت شما وجود دارد، توسط ابزار ShortPixel قابل انجام است.

شما می‌توانید با استفاده از این پلاگین، تصاویر خود را به نسخه Webp تبدیل کنید. از آنجایی که گوگل این فرمت را دوست دارد، بنابراین در بهبود رتبه سایت شما تاثیر زیادی دارد. این افزونه هم به صورت رایگان و هم با پرداخت هزینه در دسترس شماست. برای استفاده از قابلیت‌های پیشرفته‌تر باید هزینه‌ای را پرداخت کنید.

مزیت‌های افزونه ShortPixel

  • این افزونه محدودیتی برای حجم تصاویر ندارد.
  • این ابزار می‌تواند فرمت تصاویر را از PNG به JPG تبدیل کند. همچنین از تمام تصاویر با تمام فرمت‌ها پشتیبانی می‌کند.
  • ShortPixel می‌تواند تصاویر موجود در سایت شما را به صورت یکجا بهینه‌سازی کند.
  • این ابزار به صورت همزمان تصاویر مورد نظر شما را از نظر حجم و ابعاد تغییر می‌دهد.
  • با استفاده از این ابزار شما می‌توانید تصویر شاخص سایتتان را از بهینه‌سازی در‌امان نگه دارد.

افزونه Tinypng

از قابلیت‌های فوق‌العاده Tinypng می‌توانیم به حدف رنگ‌های غیر ضروری، کاهش حجم با افت کیفیت بسیار نامحسوس تصاویر و … اشاره کنید.

برای استفاده از این افزونه، نیاز به تجربه زیادی نخواهید داشت. تنظیمات آن بسیار آسان است و فعالیت آن به صورت خودکار انجام می‌شود.

استفاده از این ابزار رایگان است، اما با این نسخه رایگان، تنها می‌توانید تعداد محدودی از تصاویر را بهینه کنید.

مزیت‌های افزونه Tinypng

  • این افزونه فرایند بهینه‌سازی را در پس‌زمینه سایت انجام می‌دهد تا سرعت سایت شما افزایش یابد.
  • پلاگین Tinypng می‌تواند تصاویر شما را به صورت یکجا فشرده کند که به آن بهینه‌سازی انبوه گفته می‌شود.
  • شما می‌توانید با استفاده از این ابزار عرض و ارتفاع تصاویری که حجم بالایی دارند را تنظیم کنید.
  • این ابزار می‌تواند، از فرمت‌های مختلفی نظیر PNG‌های انیمی‌شنی نیز پشتیبانی کند.
  • افزونه tinypng با ووکامرس سازگار است.
  • این ابزار از وردپرس‌های چند سایته نیز پشتییانی می‌کند. البته برای استفاده از این قابلیت حتما باید نسخه پیشرفته آن را داشته باشید.
  • ویژگی جالب دیگر این پلاگین تبدیل کردن رنگ‌های CMYK به RGB است که صرفه‌جویی بسیار زیادی را در حافظه وبسایت دارد.

افزونه Optimile

یکی از روش‌های بهینه‌سازی تصاویر در سایت‌های وردپرسی، فشرده‌سازی آنهاست. افزونه Optimile می‌تواند این کار را برای شما انجام دهد. البته علاوه بر فشرده‌سازی، قابلیت بهینه‌سازی تصاویر و لیزی‌لود نیز در این افزونه دیده می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از افزونه Optimile، میزان افت کیفیت تصاویر را نیز تعیین کنید.

این افزونه به صورت رایگان در دسترس است، اما مشکل اینجاست که تنها تا ۵۰۰۰ بازدید در ماه این قابلیت را در دسترس شما قرار می‌دهد و برای بیشتر از آن باید به سراغ نسخه پیشرفته‌اش بروید.

در واقع بعد از این ۵۰۰۰ بازدید دیگر تصاویر شما به صورت بهینه شده به کاربرانتان نشان داده نخواهد شد. به همین دلیل است که به افرادی که مراجعان زیادی به سایتشان دارند، توصیه می‌شود که از نسخه‌های پولی این پلاگین استفاده کنند.

مزیت‌های افزونه Optimile

  • پلاگین Optimile تصاویر را به صورت کاملا اتوماتیک بهینه می‌کند.
  • این بهینه‌سازی می‌تواند بر اساس نوع مرورگر کاربر انجام شود.
  • این ابزار از انواع تصاویر با فرمت‌های مختلف پشتیبانی می‌کند.
  • پلاگین Optimile با ویرایشگر المنتور نیز سازگار است.
  • ویژگی لیزی لود نیز در این ابزار به چشم می‌خورد.

افزونه reSmush.it

reSmush.it، نرم‌افزار دیگری است که در این مطلب به معرفی آن پرداخته‌ایم. این ابزار با انواع فرمت‌های مختلف تصاویر مانند PNG، JPG و GIF سازگار است.

این افزونه به شما امکان تنظیم کیفیت تصاویر سایتتان را می‌دهد. در واقع شما می‌توانید این کیفیت را از صفر تا صد تغییر دهید و در نهایت تصویر نهایی را با وضوح دلخواهتان به کاربر نمایش دهید. نسخه رایگان این ابزار در دسترس است اما در نسخه پولی شما محدودیتی برای حجم اولیه تصاویر نخواهید داشت.

مزیت‌های افزونه reSmush.it

  • این پلاگین می‌تواند هم به صورت دستی و هم به صورت خودکار تصاویر وبسایت شما را بهینه کند.
  • امکان بهینه‌سازی جمعی تصاویر توسط این نرم‌افزار امکان‌پذیر است.
  • این ابزار می‌تواند تصاویر با کیفیت اصلی و اورجینال را ذخیره کند، اما شما می‌توانید این قابلیت را غیرفعال کنید.
  • با استفاده از ابزار reSmush. it می‌توانید آمار و وضعیت تصاویر بهینه شده را به راحتی ببینید.

افزونه IMSANITY

از آنجایی که بسیاری از افراد تمایلی به پرداخت هزینه برای بهینه‌سازی سایت خود ندارند، آخرین ابزار را به یک پلاگین کاملا رایگان اختصاص دادیم.

این ابزار، به افزونه ریسایز معروف است و می‌تواند اندازه تصاویر و کیفیت آن‌ها را برای بهینه‌سازی تغییر دهد.

شما برای کار با این پلاگین نیازمند انجام پروسه خاصی نخواهید بود و تنها کافی است، حداکثر عرض، ارتفاع و کیفیت تصویر مورد نظرتان را به این پلاگین بدهید و بقیه کار را به او بسپارید.

قابلیت مهم و خوبی که این ابزار دارد، این است که می‌تواند به صورت دسته جمعی سایز تصاویر را تغییر دهد.

مزیت‌های افزونه IMSANITY

  • این پلاگین می‌تواند کیفیت تصاویری که فرمت JPG دارند، را تنظیم کند.
  • با استفاده از این پلاگین می‌توانید فایل‌های PNG و BMP را به JPG تغییر دهید.

سخن پایانی

اگرچه تمام پلاگین‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، می‌توانند به میزان قابل توجهی در بهینه‌سازی تصاویر موثر باشند، اما با اینحال تمام افراد نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. آنچه که در نهایت تعیین‌کننده نوع پلاگین مورد نظر شماست، سلیقه شما و تجربه‌ای است که در هنگام کار با آن دارید. سعی کنید ابزاری را انتخاب کنید که راحت‌تر بتوانید با آن ارتباط برقرار کنید.

حالا که یاد گرفتیم چجوری تصاویر وب سایتمون رو از نظر حجم آپلود بهینه سازی کنیم، قدم بعدی سئو تصاویر و قراردادنش داخل سایت هست. برای شروع آموزش مقاله ” آموزش سئو تصاویر ” رو حتما مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + ده =