چگالی کلمات کلیدی و تاثیر آن بر سئو

چگالی کلمات کلیدی و تاثیر آن بر سئو


تا حالا چگالی کلمه کلیدیت رو چک کردی؟

کلمات کلیدی یکی از فاکتور‌های مورد علاقه گوگل در فضای وب هست. این کلمه‌ها می‌تونن توی یک محتوا یا صفحات مختلف وبسایت باشن. گوگل خیلی وقته کلمات کلیدی رو معیار مهمی برای بررسی وبسایت‌های مختلف قرار داده و تا به امروز به آن وفادار مونده.
ویژگی‌هایی که کلمات کلیدی رو از نظر گوگل مهم می‌کنن، روزبه‌روز در حال تغییر اند. قبلا گوگل بیشتر روی تعداد کلمات کلیدی حساسیت داشت و ترجیح می‌داد، تو یک محتوا کلمه کلیدی بار ها تکرار شه. اما چند وقتیه، بیشتر تمرکزش روی استفاده از کلمات کلیدی به صورت صحیح و به جاست.

کلمات کلیدی چیست؟

فرض کنید یک نامه مهم نوشته‌اید و برای شرکتی که روزانه تعداد زیادی نامه دریافت می‌کند، ارسال کرده‌اید. مدیر این شرکت فرصتی برای مطالعه تمام نامه‌ها نداشته و تاکید کرده که هر فردی روی پاکت نامه خود، کلمه یا عبارتی را بنویسد که خلاصه‌ای از کل محتوای نامه باشد.

بلکه فقط در یک کلمه یا یک عبارت کوتاه!!!

تنها به این طریق است که مدیر شرکت به نامه شما توجه می‌کند و با عبارتی که نوشته‌اید، متوجه خواهد شد که محتوای درون نامه با آنچه که در ذهن اوست هماهنگ است یا خیر…
از این کلمات و عبارات در فضای وب به عنوان کلمات کلیدی یاد می‌شود. به عنوان مثال مطلبی که هم اکنون در حال خواندن آن هستید، روی عبارت کلیدی “کلمات کلیدی” و “چگالی کلمات کلیدی” تمرکز دارد.
ما این کلمات کلیدی را درون مطلب خود به گونه‌ای قرار داده‌ایم که گوگل آن را بفهمد. بنابراین زمانی که کاربری یکی از این عبارات را در مرورگر خود جستجو می‌کند، گوگل می‌فهمد که محتوایی در وبسایت پردیسان سیستم وجود دارد که با این عبارات یکسان یا شبیه است، بنابراین آن صفحه را در نتایج گوگل به نمایش می‌گزارد.
دقت داشته باشید که این کلمات کلیدی باید مرتبط با محتوا و به طور صحیح در داخل متن استفاده شده باشند.

چرا کلمات کلیدی مهم هستند؟

کلمات کلیدی کاربران را به صفحه‌ای راهنمایی می‌کنند که در پی جستجوی آن هستند.
این کلمات کلیدی اگر با صفحه شما مرتبط باشند، باعث می‌شوند کاربرانی که به دنبال محتوای مورد نیازشان هستند، روی لینک شما کلیک کرده و در داخل وبسایت شما وقت بیشتری بگذارنند و محتوایتان را تا انتها بخوانند.
“کلمات کلیدی رابط بین شما و کاربران از طریق موتور‌های جستجو است. ”
بنابراین همیشه باید آنچه که در ذهن مخاطبتان وجود دارد را بررسی کنید تا بتوانید بهترین کلمه کلیدی را برای محتوایی که نوشته‌اید، انتخاب کنید.
این کلمات کلیدی اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلیل موفقیت شما در میان دیگر وبسایت‌هایی است که در فضای وب فعالیت می‌کنند و به دو صورت کوتاه یا تک کلمه‌ای و بلند یا به اصطلاح لانگ تیل کیورد استفاده شوند.
از کلمات کلیدی کوتاه می‌توان در عنوان مطالب نیز استفاده کرد و لانگ تیل کیوردها معمولا در داخل محتوا قرار می‌گیرند. البته محل قرار گرفتن این کلمات در داخل محتوا نیز مهم است که در محتوایی جداگانه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

تاثیر کلمات کلیدی روی سئو چقدر است؟

نتیجه استفاده درست از کلمات کلیدی، ظاهر شدن یا نشدن یک وبسایت در نتایج جستجوی کاربران است.
البته هر وبسایتی با هر کلمه کلیدی در نتایج جستجو ظاهر نمی‌شود، بلکه استفاده از آنها باید کاملا بهینه شده و هدفمند باشند.
اگر وبسایتی از کلمات به طور صحیح در محتوای وبسایت خود استفاده کند، مطمئنا می‌تواند ترافیک بالایی را به سمت خود جذب کند.
اگر بتوایند از بهترین کیوردها استفاده کنید احتمالا شانس بالایی را در دیده شدن، در میان نتایج گوگل به دست خواهید آورد.

چگالی کلمات کلیدی چیست؟

چگالی یا تراکم کلمات کلیدی نیز یکی از معیار‌هایی است که گوگل به آن توجه زیادی می‌کند. البته همانطور که پیش‌تر گفتیم، نمی‌توانیم به دلیل اهمیت بالا، تعداد زیادی کلمه کلیدی را در داخل یک محتوا بگنجانیم. شاید در گذشته این کار درست بود و با استفاده از آن یک وبسایت در جایگاهی بالا در نتایج قرار می‌گرفت، اما اکنون فاکتور دیگری به نام چگالی کلمات کلیدی در میان است که باید به آن توجه شود.
چگالی در اینجا به معنی درصدی از کلمات کلیدی است که نسبت به کل کلمات موجود در یک محتوا محاسبه می‌شود.
در واقع دومین گام برای تولید یک محتوای ارزشمند محاسبه همین معیار است.

چگالی کلمات کلیدی چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه چکالی کلمات کلیدی در یک محتوا می‌توانید از فرمولی که تمام محتوانویسان و سئوکاران استفاده می‌کنند، کمک بگیرید.
محدوده چکالی کلمات باید بین ۱ تا ۳ درصد از کل محتوای شما باشد.
فرمول زیر برای محاسبه چگالی کلمات کلیدی در یک محتوا مورد استفاده قرار می‌گیرد:
“تعداد تکرار‌های کلمه کلیدی که با Nkr در متن مشخص می‌شود، تقسیم بر تعداد کل کلمات که با Tkn مشخص می‌شود و در نهایت عدد به دست آمده در صد ضرب می‌شود. ”

بر اساس این فرمول و درصدی که گوگل برای میزان استفاده از کلمات کلیدی معین کرده، در یک محتوای ۱۰۰۰ کلمه‌ای باید تنها بین ۱۰ تا ۳۰ بار، کلمه کلیدی تکرار شود.

ضرر‌های تکرار کلمات کلیدی در محتوا چیست؟

برخی از صاحبان وبسایت‌ها برای بهینه کردن وبسایت خود در گوگل، روش‌های مختلفی را امتحان می‌کنند.
برخی از آن‌ها هنوز هم از تعداد کلمات کلیدی بالا استفاده می‌کنند، غافل از اینکه تاثیر بسیاری بدی را روی وبسایت آن‌ها دارد و به اصطلاح به آن KEYWORD STUFFING می‌گویند.

البته درست است که در گذشته تکرار زیاد کلمه کلیدی در یک محتوا از نظر گوگل ارزشمند بود، اما برای موفقیت در مسیر سئو باید با الگوریتم‌های جدید گوگل پیش رفت.

استفاده بیش از حد کلمه کلیدی تمام ارزش محتوای شما را از بین خواهد برد. خودتان را جای خوانند بگذارید تا بتوانید این موضوع را بهتر درک کنید.
ربات‌های گوگل به راحتی این زیاده‌روی را متوجه شده و آن را غیر قانونی تلقی می‌کنند. در نتیجه وبسایت شما را پس از مدتی جریمه کرده و آن را به عنوان یک اسپمر در نظر می‌گیرد.
از طرفی یکی از فاکتور‌های مهم دیگر از نظر گوگل کاربرپسند بودن محتوای وبسایت شماست. گوگل این موضوع را زمانی متوجه می‌شود که کاربران زمان بیشتری را به خواندن محتوای وبسایت شما اختصاص داده و در داخل آن بمانند. حجم زیاد کلمات کلیدی درون یک محتوا خوانند را خسته می‌کند و در نتیجه تمایلی به ماندن در صفحه شما نداشته و به زودی آن را ترک می‌کند. این موضوع نیز باعث دریافت امتیاز منفی از سمت گوگل خواهد شد و به دنبال آن باعث افزایش Bounce Rate یا نرخ پرش می‌شود.

سخن پایانی

اگر تا اینجای مطلب را به دقت خوانده باشید متوجه خواهید شد که با وجود اهمیت عبارت “چگالی کلمات کلیدی” برای ما در این مطلب، اما در مناطق مختلفی از محتوا و به میزان معینی استفاده شد و این باعث می‌شود تا گوگل این محتوا را ارزشمند تلقی کرده و در نتایج جستجو به کاربران نمایش دهد.

این روز‌ها اغلب پلتفرم‌ها،، افزونه‌هایی دارند که میزان کلمات کلیدی را به راحتی اندازه می‌گیرد و شما دیگر نیازی به انجام محاسبات نخواهید داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + ده =