سئو چیست؟ به زبان ساده

سئو چیست؟ به زبان ساده


به احتمال زیاد تا به امروز بارها کلمه سئو(SEO) به گوشتون خورده، تو همه سایت ها و پیج های بازاریابی مخصوصا بازاریابی دیجیتالی صحبت از سئو و اهمیت اونه! خیلی از شرکت ها و افراد هم هستن که خدمات تخصصی سئو وب سایت ارائه می کنن. این کلمه SEO مخفف عبارت انگلیسی Search Engine Optimization که ترجمه دقیقش میشه بهینه سازی برای موتورهای جستجو! موتورهای جستجو هم مشهورترینشون گوگله و یه سری هم موتور جستجوی ایرانی داریم که اوضاعشون خیلی خیته ?‍♂️?.

همین که می ریم تو سایتش و اون چیزی که دنبالش می گردیم تایپ می‌کنیم یا می‌گیم تا بگرده و مطالب مرتبط برامون پیدا کنه! اصطلاحا همه اقداماتی که شما انجام میدین تا موتورهای جستجوگر وب سایت شما در جستجوی های مردم به اونا نمایش بده میگن سئو! اگه دوست داری در این خصوص بیشتر بدونی با من تا انتهای این مقاله همراه باش…

اهمیت سئو چیه؟

معمولا اکثر جوون‌هایی که قصد خرید چیزی رو دارن یا به خدماتی نیاز دارن اول از همه اون رو توی موتورهای جستجو سرچ می کنن! نکته جالب اینجاس که بیشتر اونهاام فقط نتایج نمایش داده شده در صفحه اول گوگل رو میبینن! بخایم دقیق تر بگیم بیشتر همون 4 تا لینک اول گوگل رو می‌بینن! خوب اهمیت سئو مشخصه یا بیشتر توضیح بدیم؟ یعنی 60% الی 80% از مشتری های بالقوه شما منتظرن ببینن موتورهای جستجو مثل گوگل کدوم سایت ها رو بهشون پیشنهاد می کنه! آیا شما استراتژی بازاریابی‌ای میشناسین که دقیق تر از گوگل، مخاطباتونو براتون پیدا کنه؟ تبلیغات اثرگذارتری سراغ داری که از گوگل بهتر باشه؟

کلمات کلیدی چیه؟

کلمات کلیدی همون کلماتی هستن که شما و مردم برای جستجو تو گوگل از اونها استفاده میکنین، همیشه هم کلمه نیستن می تونن یه عبارت طولانی تر باشن! مثلا وقتی لباسشویی خونه من خراب میشه، من توی اینترنت جمله “تعمیر لباسشویی سامسونگ” رو جستجو میکنم! و موتورهای جستجو اونقدر قوی شدن که عبارات رو هم درک میکنن! سئو همیشه همراه با کلمات کلیدی و البته عبارات کلیدی گفته میشه. یعنی هر سایتی یه سری اقداماتی انجام میده تا سایتش به ازای کلمات و عبارات کلیدی مشخصی در اولویت موتورهای جستجو باشه. ممکنه سایت شما برای عبارت بهترین فروشگاه لباس در اولویت باشه ولی برای بهترین فروشگاه کتاب در اولویت نباشه. خوب این منطقیه مگه نه؟

پس وقتی می خواین برای اقدامات سئو برنامه ریزی کنید، قبل از هر کاری باید بدونین که می خواین سایت شما برای کدوم کلمات یا عبارات تو اولویت بندی بالا بیاد؟

چرا موتورهای جستجو نیاز به سئو دارن؟

بهتره بگیم که سایت ها به اقدامات سئو نیاز دارن تا در اولویت جستجو موتورها قرار بگیرین. موتورهای جستجو هم نیاز به معیارهایی برای اولویت بندی و درک محتواهای روی وب سایت ها دارن تا وقتی کاربران دنیای مجازی به اونها مراجعه می کنن تا محتوایی رو پیدا کنن، بهترین و مرتبط ترین محتوا رو بهشون معرفی کنن. موتورهای جستجو با استفاده از الگوریتم ها محتوا ها رو درک ، دسته بندی و اولویت بندی می کنن. سایت ها هم با اقدامات سئو محتواهای خودشونو طوری آماده می کنن که طبق این الگوریتم ها، در اولویت موتورها باشن. البته اینم باید بگیم که الگوریتم ها ثابت نیستن و مدام به روز میشن. خیلی هم برای ما شفاف نیستن.

تاثیر انجام سئو در افزایش بازدید و فروش چقدره؟

گوگل ریش سفید دنیای مجازیه و تقریبا همه کاربران بهش اعتماد دارن. اگر معتمد دنیای مجازی سایت شما رو به مخاطبان خودش معرفی کنه، واضحه که خیلی سریعتر و بیشتر مخاطب هاتونو جذب می کنین. سئو یه اتوبان از سمت کاربرای دنیای مجازی به سمت وب سایت شماست!

سئو داخلی چیه؟

یه سری کارهایی هستن که فقط مربوط به شما و نحوه طراحی و مدیریت سایت شماست یعنی از رعایت علائم نگارشی بگیر تا افزایش سرعت سایت. این اقدامات می تونه باعث بشه که در اولویت موتور های جستجو قرار بگیرین. برای مثال می تونین بین محتواهای مختلف لینک داخلی برقرار کنین. این اقدامات رو می گیم سئو داخلی. برای آشنایی بیشتر با اقدامات SEO داخلی می تونین مقاله با عنوان” آموزش سئو داخلی بصورت گام به گام + چک لیست” رو بخونین.

اجزاء مختلف سئو داخلی سایت
اجزاء مختلف سئو داخلی سایت

سئو خارجی چیه؟

یه سری اقدامات دیگه هستن که خارج از سایت انجام میشن و میزان تاثیر اونا روی سئو بستگی به واکنش های مخاطباتون از خارج از سایت داره. برای مثال این که چند تا سایت به صفحات سایت شما لینک دادن و بک لینک گرفتین عامل مهمیه که از خارج از سایت انجام میشه و خیلی هم دست شما نیست و روی جایگاه شما و اولویت بندی موتورهای جستجو تاثیر زیادی داره. برای آشنایی بیشتر با اقدامات سئو خارجی می تونین به مقاله با عنوان” آموزش سئو خارجی بصورت گام به گام + چک لیست” مراجعه کنین.

سئو کلاه سفید چیه؟

همه اقداماتی که از نظر موتورهای جستجو قانونیه و شما صادقانه انجام میدین تا رضایت کاربراتونو بدست بیارین و در اولویت موتورهای جستجو قرار بگیرین رو سئو کلاه سفید میگیم. همه آموزش هایی که ما بهتون میدیم مربوط به اقدامات قانونی و اصطلاحا کلاه سفیده. اگه علاقه دارین که بدونین این اقدامات دقیقا شامل چه مواردیه می تونین به آموزش سئو کلاه سفید به صورت گام به گام + چک لیست مراجعه کنین.

سئو کلاه سفد و سئو کلاه سیاه
سئو کلاه سفد و سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه چیه؟

یه سری از اقدامات غیر قانونی هستن که به شما کمک می کنن سریعتر سایت خودتونو بالا بیارین و در اولویت موتور های جستجو قرار بدین این اقدامات رو میگیم سئو کلاه سیاه. ولی اگه موتورها بفهمن که شما از این اقدامات استفاده کردین، شما رو جریمه می کنن و شما رو از میدون رقابت به بیرون پرتاب می کنن. یکی از تکنینک های کلاه سیاه، انتشار رپورتاژ آگهی برای وب سایت هست.

با وجود این که این اقدامات ریسک زیادی دارن و خطرشون زیاده بعضی ها ترجیح می دن این ریسک رو تقبل کنن و با راه های که بیشتر مبنای برنامه نویسی دارن، سایتشونو بیارن بالا. در واقع با این اقدامات نقاط ضعف موتورها رو پیدا می کنین و کاری با جلب رضایت کاربر ندارین! اگه دوست دارین با این اقدامات آشنا بشین به مقاله آموزش SEO کلاه سیاه به صورت گام به گام + چک لیست مراجعه کنین.

2 دیدگاه - نظر خود را بنویسید و سورپرایز شوید!

  • سلام من از کجا میتونم یاد بگیرم؟ توی سایتتون چیزی دارید؟

  • سلام.
    میتونین آموزش های مارو تو سایتو اینستاگراممون ببینین و هرجا سوال داشتین ازمون بپرسید. اینستا گرام مارم با سرچ اسم پردیسان سیستم یا pardisansystem میتونین پیدا کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + ده =